,,Natuurlijk doen wij ons best autobedrijf Saab te helpen”, zei woordvoerster
Marja Lang van Riksgälden tegen het ANP. Riksgälden is de Zweedse
staatsdienst voor de bewaking van de staatsschuld. Alleen met goedkeuring
van deze dienst kan Saab leningen tot 400 miljoen euro van de Europese
Investeringsbank krijgen. De autofabriek heeft daarvan inmiddels 217 miljoen
gebruikt. Een nieuw, nog onbekend bedrag staat mogelijk volgende week op de
rekening van Saab bijgeschreven.
Volgens mediaberichten zou Riksgälden mogelijk verder willen gaan en onderpand
voor de staatsleningen vrijgeven aan Saab. ,,Geen commentaar”, aldus een
zegsvrouw van Riksgälden. Riksgälden meldde eerder dat onder alle
omstandigheden moet worden voorkomen dat problemen bij Saab leiden tot
financiële schade voor de Zweedse belastingbetaler. Het Zweedse persbureau
TT meldde dat Riksgälden vrijdag nog geen oplossing verwacht.
Onderpand
Toen het Nederlandse Spyker Cars in februari 2010 Saab van het Amerikaanse
General Motors overnam, bedong de Zweedse staat dat ze de gehele
reserve-onderdelendivisie als onderpand kreeg. Die is volgens analisten meer
waard dan de 400 miljoen euro aan EIB-leningen die Saab maximaal mag
gebruiken.
Ook na een eventueel faillissement van Saab zou de Zweedse staat nog veel
jaren kunnen rekenen op inkomsten uit die reserve-onderdelendivisie, omdat
er bij Saab-rijders nog behoefte aan de onderdelen blijft bestaan.
Saabs informatiechef Eric Geers zei vrijdag dat ,,hard wordt gewerkt aan een
overeenkomst met de toeleveranciers''. Volgens de voorzitter van de
vereniging van Zweedse auto-onderdelenmakers FKG heeft Saab alleen al bij
zijn leden een schuld van tenminste 3,3 miljoen euro.
De totale openstaande facturen van Saab bij zijn toeleveranciers belopen
volgens sommige Zweedse media bijna 11 miljoen euro. Saab heeft de productie
tot nader order stilgelegd vanwege een conflict met zijn toeleveranciers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl